AI w zakupach
Automatyzacja i cyfryzacja działów zakupów stały się coraz bardziej rozpowszechnione dzięki postępom w technologiach takich jak sztuczna inteligencja (AI), uczenie maszynowe, big data, oraz robotyzacja procesów biznesowych (RPA). Te technologie rewolucjonizują sposób, w jaki organizacje zarządzają łańcuchami dostaw, od identyfikacji potrzeb zakupowych po finalizację transakcji z dostawcami. Tradycyjnie, procesy zakupowe wymagały znacznego zaangażowania ludzkiego na każdym etapie — od negocjacji warunków, przez analizę ofert, aż po zarządzanie umowami i relacjami z dostawcami. Automatyzacja przynosi narzędzia, które mogą przeprowadzać analizę danych dużo szybciej i dokładniej niż człowiek, przetwarzając ogromne ilości informacji, by identyfikować trendy, przewidywać ryzyka i sugerować optymalne decyzje zakupowe.
Zatrudnialność, a zarządzanie własną karierą
Zatrudnialność stała się kluczowym terminem we współczesnym świecie pracy. Choć istnieje wiele jej definicji, wiele z nich koncentruje się na określonych cechach i umiejętnościach. W skrócie, zatrudnialność można przedstawić jako zdolność jednostki do zdobycia i utrzymania satysfakcjonującej pracy (według J. Hillage i E. Pollard, 1998). Ci autorzy podkreślają też, że chodzi o umiejętność samodzielnego poruszania się na rynku pracy w celu najlepszego wykorzystania własnego potencjału. Inne definicje kładą nacisk na komponenty kompetencji. M. Yorke i P.T. Knight (2006) uważają zatrudnialność za kombinację wiedzy, umiejętności i cech osobowości, które zwiększają bezpieczeństwo zatrudnienia. C.M. Van der Heijde i B.I.J.M. Van der Heijden (2006) również widzą zatrudnialność jako zdolność do utrzymania lub zdobycia pracy przez optymalne wykorzystanie kompetencji zawodowych. N. Saha, B.I.J.M. Van der Heijden i A. Gregar (2013) podkreślają, że zatrudnialność jest także zdolnością do adaptacji i zarządzania przyszłą karierą zawodową.
Jak kształtują się wynagrodzenia w zakupach?
Eksperci zakupowi doczekali się podwyżek płac. Do tej sytuacji niewątpliwie przyczyniła się pandemia. To w właśnie w latach pandemicznych zakupy oraz cały łańcuch dostaw poza IT i HR odnotował najwyższe skoki w wynagrodzeniach. Firmy były niejednokrotnie otwarte na negocjacje oraz podwyższanie pierwotnie przewidzianego budżetu. W wielu organizacjach można było również negocjować dodatkowe benefity. Warto odnotować, że coraz częściej firmy oferują bonusy na szeregowych stanowiskach zakupowych co kilka lat temu było zarezerwowane wyłącznie dla najwyższej kadry menedżerskiej.
Jak komunikować się z trudnym klientem wewnętrznym?
Praca w zakupach często dostarcza różnorodnych wrażeń, czasami niestety nie takich jakich byśmy się spodziewali. Pracując z przedstawicielami działów zakupów zdarza nam się słyszeć, że czasami łatwiej coś załatwić z dostawcami, nawet tymi, których pozycja jest mocna niż we własnej organizacji. Organizacje budują ludzie a jak powszechnie wiadomo, ludzie są różni. W zależności od kultury organizacji możemy spotkać wysokie, umiarkowane lub niskie natężenie zachowań trudnych, które reprezentują klienci wewnętrzni. Poniżej przedstawiamy 9 typów zachowań*, które można śmiało określić mianem trudnych oraz propozycje postępowania z osobami je reprezentującymi.
Zakupowe CV jak je przygotować?
Nie wszyscy zdają sobie sprawę z istoty odpowiednio przygotowanego życiorysu zawodowego (CV). W obecnych czasach jego znaczenie jest coraz większe, ponieważ często stanowi kluczowy element procesu selekcji kandydatów. Osoby przeglądające nasze CV poszukują konkretnych informacji, które umożliwią im dokonanie trafnej oceny naszego potencjału i umiejętności, co z kolei może zadecydować o naszym przejściu do kolejnego etapu rekrutacji. Samo wymienienie nazwy firmy, stanowiska czy krótki opis obowiązków często nie wystarcza, co może skutkować zmniejszeniem naszych szans na sukces. Taka sytuacja może prowadzić do utrwalenia przekonania, że problem leży po stronie rynku pracy, a nasza ocena własnych kompetencji maleje. Zachęcamy do zapoznania się z poniższym artykułem, który omawia kluczowe aspekty skutecznego tworzenia CV.
Wykorzystaj heurystyki (błędy poznawcze) na swoją korzyść w negocjacjach
Daniel Kahneman, wraz z Amosem Tversky, przeprowadził wiele badań dotyczących heurystyk, które są mentalnymi skrótami używanymi przez ludzi do podejmowania decyzji, oceny sytuacji i innych ludzi, rozwiązywania problemów, szacowania prawdopodobieństwa i przewidywania przyszłości. Heurystyki są użyteczne w wielu sytuacjach, ale mogą też prowadzić do systematycznych błędów w myśleniu. Rozumienie heurystyk i sposobów, na jakie mogą wpływać na proces negocjacyjny, może pomóc Ci lepiej się przygotować i zoptymalizować swoje szanse na zrealizowanie Twoich celów.
Kluczowe wskaźniki efektywności w zakupach / cele zakupów
Jakie są/ były Twoje cele w zakupach? Z czego byłeś rozliczany na stanowisku x? Oceniając kompetencje kandydatów do działów zakupów zawsze zadajemy to pytanie podczas interview. Odpowiedź na nie, jest dla nas istotne ponieważ pokazuje w jak zaawansowanych organizacjach zakupowych pracował nasz kandydat. Nazwy stanowisk bardzo często nie odzwierciedlają zaawansowania danej roli zakupowej. Np. w płaskich strukturach organizacyjnych mamy kupców, którzy zajmują się zarządzaniem kategoriami zakupowymi, którzy raportują bezpośrednio do menedżera/ lidera/ dyrektora zakupów, a w organizacjach bardziej rozbudowanych kupcy mogą zajmować się procesem procure to pay zupełnie nie mając doświadczenia w strategicznym sourcingu. Jedni mogą być rozliczani np. z cost avoidance, a drudzy czasem realizacji zamówienia.
Szukanie oszczędności w produkcie elektronicznym, czyli VA/VE na ratunek
W dzisiejszym świecie konkurencji i ciągłych zmian (często skrywające się pod modnym pojęciem VUCA), każda firma musi szukać sposobów na poprawę swojej efektywności i rentowności. Jednym z narzędzi, które mogą pomóc w tym celu, jest VA/VE, czyli value analysis i value engineering.