Jak kształtują się wynagrodzenia w zakupach?

Jak kształtują się wynagrodzenia w zakupach? | Big Fish Sp. z o.o.
11.09.2024

Jak kształtują się wynagrodzenia w zakupach?

Eksperci zakupowi doczekali się podwyżek płac. Do tej sytuacji niewątpliwie przyczyniła się pandemia. To w właśnie w latach pandemicznych zakupy oraz cały łańcuch dostaw poza IT i HR odnotował najwyższe skoki w wynagrodzeniach. Firmy były niejednokrotnie otwarte na negocjacje oraz podwyższanie pierwotnie przewidzianego budżetu. W wielu organizacjach można było również negocjować dodatkowe benefity. Warto odnotować, że coraz częściej firmy oferują bonusy na szeregowych stanowiskach zakupowych co kilka lat temu było zarezerwowane wyłącznie dla najwyższej kadry menedżerskiej.

Wynagrodzenia w zakupach w międzynarodowych organizacjach kształtują się następująco*:

 - Kupiec operacyjny: 9 000 -12 000 PLN  brutto miesięcznie (wynagrodzenia mogą różnić się w zależności od znajomości dodatkowych języków obcych poza j. angielskim oraz poziomu doświadczenia. Kupiec operacyjny to osoba, która zajmuje się procesem P2P - procure to pay.

- Sourcing Specialist : 14 000 -16 000 PLN  brutto miesięcznie (kandydaci na tych stanowiskach są odpowiedzialni za proces StC - source to contract.

Kupiec projektowy: 10 000 -16 000 PLN brutto miesięcznie (osoba zatrudniona na tym stanowisku dokonuje zakupów projektowych – jest odpowiedzialna za proces StC - source to contract).

- Category manager/ Category leader: 17 000 - 30 000 PLN  brutto miesięcznie (Category manager/ leader jest odpowiedzialny za zdefiniowanie i wdrożenie strategii dla wybranej kategorii zakupowej oraz za element procesu StC - source to contract. Kategoria mające większy wpływ na EBITDA są zasadniczo wyżej wyceniane)

- Menedżer zakupów/ Team Leader : 20 000 - 30 000 PLN  brutto miesięcznie (na poziom wynagrodzenia ma też wpływ wielość zespołu oraz to czy zespół jest lokalny, regionalny czy też globalny)

- Dyrektor zakupów/ CPO: 28 000 - 55 000 PLN  brutto miesięcznie (na poziom wynagrodzenia ma też wpływ wielość zespołu oraz to czy zespół jest lokalny, regionalny czy też globalny)

 

*Przedstawione dane zostały zebrane na podstawie Big Fish projektów rekrutacyjnych oraz informacji z raportów płacowych największych agencji rekrutacyjnych. Poziom wynagrodzenia jest uzależniony od zakresu stanowiska (lokalne, regionalne, globalne), lat doświadczenia, od tego w jakim województwie zlokalizowany jest pracodawca.

 

Z czego wynikają różnice w wynagrodzeniach na tożsamych stanowiskach zakupowych: 

- stanowiska o tej samej nazwie mogą mieć różny poziom raportowania w różnych organizacjach (np. w płaskiej strukturze organizacyjnej kupiec może raportować bezpośrednio do menedżera/ dyrektora zakupów w bardziej rozbudowanej do lidera kategorii)

- nazwa stanowiska nie zawsze jest zbieżna z: wymaganiami w stosunku do kandydatów, poziomie odpowiedzialności, poziomie decyzyjności i poziomie ryzyka jakie podejmuje firma. Im bardziej odpowiedzialne stanowisko, im większy wpływ na działanie i wyniki finansowe firmy, na pracę innych czy podejmowanie ryzyka biznesowego, tym wyżej będzie ono wynagradzane (np. stanowisko kupca zarządzającego wyższym budżetem, kategoriami bezpośrednio produkcyjnymi w regionie np. EMEA będzie zasadniczo wyżej wynagradzane niż lokalnego kupca kategorii „indirect” (o niższej rocznym poziomie wydatków) nie mającej dużego wpływu na podstawowy proces biznesowy organizacji.

- w różnych organizacjach poszczególne kompetencje mogą być wyceniane na nieco innym poziomie (np. w SSC* kupiec znający biegle dwa języki i obsługujący kilka rynków zatem korzystający z kompetencji językowych codziennie może otrzymać większe wynagrodzenie niż kupiec znający biegle dwa języki, a pracujący dla lokalnej firmy i korzystający z kompetencji językowych sporadycznie).

- zyski firmy wpływają na wysokość wynagrodzenia. Organizacje w których pracownicy generują niższe dochody będzie oferowała niższe wynagrodzenia niż ta, której zyski są wysokie. Kupiec
w małej firmie nawet z takimi samymi kompetencjami będzie zarabiał miej niż kupiec w korporacji.

- firmy, które muszą konkurować o pracownika z innymi zatrudniającymi w danym regionie będą oferować wyższe stawki niż ta, która jest jedynym pracodawcą w regionie.

Kompetencje, a wynagrodzenie

Ostateczna oferowana kwota wynagrodzenia zależy od: celów biznesowych organizacji, jej strategii płacowej, możliwości finansowych i tego jak wpisują się w nią nasze umiejętności.

Zasadniczo im więcej kompetencji pracownik wnosi do firmy, tym więcej jest ona skłonna za nie zapłacić, o ile faktycznie będzie z nich korzystała. Im trudniej dostępna jest dana kompetencja, tym więcej firma za nią zapłaci.

Z tego powodu kluczowe jest planowanie własnego rozwoju i zdobywania kompetencji z wyprzedzeniem i branie pod uwagę naszych predyspozycji, preferencji, celów zawodowych oraz finansowych, które chcemy osiągnąć.


Jak ocenić jakie powinny być Twoje zarobki?

Wartości Twojej pracy dla konkretnej firmy, w konkretnej roli w związku z zakresem obowiązków, odpowiedzialności i kompetencji niezbędnych lub pożądanych przez daną firmę.

 

Jak zwiększyć swoją wartość dla firmy?

- podnosząc swoje kompetencje, które będą w tej firmie wykorzystane do generowania mierzalnej wartości

- stałe podnoszenie wartości własnej pracy poprzez zwiększenie jej efektywności, jakości, zdobywanie i wykorzystywanie w praktyce większej wiedzy, uprawnień lub certyfikacji

- pełnienie dodatkowych funkcji

- regularne osiąganie wyników i realizacja wyznaczonych celów (lecz jeśli kondycja finansowa firmy będzie zła, a warunki rynkowe będą niekorzystne to nawet jeśli przekroczymy nasze cele, to możemy nie zostać dodatkowo nagrodzeni. Zapisy o tym kiedy premia lub prowizja nam się należy, a kiedy firma nie może jej wypłacić, znajdziemy w regulaminie wynagradzania, regulaminie systemu premiowego lub w regulaminie pracy. Nagrody z kolei są uznaniowe i nie jesteśmy
w stanie powiedzieć czy i za co je dostaniemy)

- staranie się o awans na wyższe, bardziej odpowiedzialne stanowisko, w specjalizacji, która jest bardziej wartościowa dla danej organizacji (np. doświadczenie w niektórych typach kategorii zakupowych jest lepiej płatne)

- realizacja projektów ad hoc przynoszących dodatkową krótkoterminową wartość nie będących w obszarze Twoich celów (możesz w takiej sytuacji wynegocjować jednorazowy bonus)

- wdrożenie długoterminowego rozwiązania poprawiającego wydajność / rentowność firmy (w takiej sytuacji możesz wynegocjować zwiększenie pensji podstawowej)

Uwaga – w żadnej formie współpracy lub pracy na rzecz firmy nie mamy możliwości wykonania zadań, które sami uznamy za potrzebne i oczekiwania za nie dodatkowego wynagrodzenia innego niż nagroda uznaniowa.

Inną możliwością uzyskania podwyżki jest zmiana pracodawcy. Dane z rynku amerykańskiego (wrzesień 2023 ADP Research Institute) pokazują, że pozostanie u obecnego pracodawcy
w branżach o wysokim wzroście może przynieść średnio 5,9% rocznej podwyżki. Wg Forbesa pozostanie zatrudnionym w tej samej firmie przez ponad dwa lata sprawi, że średnio będziesz zarabiać mniej o około 50% przez całe życie.

Wg danych Big Fish, kandydaci zmieniający pracodawcę z naszą pomocą uzyskiwali średnio 30% podwyżkę wynagrodzenia bazowego.


Czy możliwe jest poznanie jednej niepodważalnej kwoty wynagrodzenia, którego powinniśmy oczekiwać od pracodawcy? 

Nie ma możliwości poznania jednej, wiarygodnej i niepodważalnej kwoty wynagrodzenia, której powinniśmy oczekiwać od pracodawcy za naszą pracę. Za każdym razem będzie to kwota będąca wypadkową elementów strategii płacowej pracodawcy i będzie zależna m.in. od:

- informacji dostępnych dla firmy z rynku, najczęściej o stawkach pracy zasadniczej: stawek oczekiwanych przez kandydatów na rozmowach rekrutacyjnych, stawek w raportach płacowych (jeśli dostępne dane są wiarygodne), stawek w raportach rekrutacyjnych (które są ograniczone), stawek w ogłoszeniach o pracę konkurencji

- danych płacowych firmy: wysokości wynagrodzenia obecnych i byłych pracowników, wysokości płacy osób, które chciały odejść ale zdecydowały się zostać po podwyżce

- kluczowości danych kompetencji i stanowiska dla firmy – dostępności danych kompetencji w firmie lub na rynku, kosztu i strat wynikających z ich utraty, możliwości zastąpienia ich przez innego pracownika lub w procesie rekrutacji, koszcie i możliwości pozyskania tych umiejętności z rynku, istotności danych umiejętności w realizacji celów i strategii firmy, istotności danych umiejętności w utrzymaniu ciągłości działania firmy

- możliwości finansowych firmy – wysokości dochodów i wydatków, rezerw budżetowych
i kondycji finansowej, cyklu życia przedsiębiorstwa, kosztów działania firmy, w tym cen surowców, półproduktów, usług, oczekiwań zwrotu z inwestycji właścicieli, akcjonariuszy czy inwestorów

- planów firmy i jej priorytetów – strategii i długoterminowych celów biznesowych, planowanych inwestycji, decyzji inwestorów i właścicieli, kultury organizacyjnej i stylu zarządzania firmą

- otoczenia firmy – prawa i regulacji, w tym płacy minimalnej, norm społecznych, działań bezpośredniej konkurencji, popytu na usługi lub produkty firmy, sytuacji gospodarczej, w tym cyklu koniunkturalnego, kondycji rynku pracy, rozwoju technologii

Powyższa lista jest przykładowa i niekompletna. Pokazuje złożoność tematu, bowiem każda organizacja działa w nieco innych warunkach i inne względy mogą mieć wpływ na jej biznes.


O tym jak negocjować wynagrodzenia i zarządzać karierą w zakupach można przeczytać  w książce „ Zarządzanie karierą i zawodowa zmiana w zakupach” www.karierawzakupach.pl


SSC* shared service center – centrum usług wspólnych.


Źródła:

 „Wynagrodzenie odczarowane” Anna Morawiec-Bartosik

Why Not Job Hopping Is Hurting Your Career


https://www.forbes.com/sites/shodewan/2023/10/17/why-not-job-hopping-is-hurting-your-career/?sh=184ab6914c43

Employees Who Stay In Companies Longer Than Two Years Get Paid 50% Less

https://www.forbes.com/sites/cameronkeng/2014/06/22/employees-that-stay-in-companies-longer-than-2-years-get-paid-50-less/?sh=2abe07dfe07f

Spis kompetencji zakupowych 2023 można ściągnąć ze strony www.karierawzakupach.pl