Nowoczesne działy zakupów są często działami inicjującymi zmiany w organizacji. Nie sposób jednak pominąć wewnętrznych oporów z jakimi muszą się mierzyć przedstawiciele zakupów. Celem tego unikatowego szkolenia jest przygotowanie pracowników działów zakupów do wprowadzania i akceptacji zmian, ukształtowanie pozytywnych postaw wobec zmian i wypracowanie umiejętności podejmowania zdecydowanych działań. Poznanie własnych reakcji na zmianę. Odreagowanie sytuacji trudnych związanych z przeprowadzanymi zmianami w dziale zakupów lub poprzez dział zakupów. Zwiększenie odporności na sytuacje trudne związane ze zmianą. Umiejętnie komunikowane zmian wewnątrz organizacji (a w szczególności poprawa komunikacji na linii dział zakupów – klienci wewnętrzni). Szkolenie prowadzone jest w formie zamkniętej. Podczas szkolenia pracujemy na konkretnych, aktualnych przypadkach zmian zachodzących w dziale zakupów, bądź generowanych przez dział zakupów.
Proponowany program szkolenia
I. Zmiana w organizacji
- Co wywołuje zmiany w organizacji?
- Istota i rodzaje zmian w organizacji
- Jak zmiany w organizacji wpływają na zakupy? Jakie zmiany w organizacji kreują zakupy?
- Analiza zmian w organizacjach zakupowych uczestników
II. Model procesu zmian
- Dynamika zmian – koncepcja K. Lewina
- Budowanie wspólnej wizji, zaangażowanie, plan zmian, przewidywanie oporu, umacnianie zmiany
- Struktura działań związanych z wprowadzaniem zmian w zakupach/ poprzez dział zakupów
- 8 etapowa koncepcja wprowadzania zmian Kottera
- Źle wprowadzona zmiana przez organizację zakupową – analiza i „lessons learned”
III. Ja w procesie zmiany
- Rola osobistych nastawień w procesie wprowadzania zmian
- Mapa pojęcia „zmiana w zakupach” – analiza plusów i minusów zmian
- Omówienie dobrej i złej zmiany w organizacji uczestników – analiza, odkrycia, „lessons learned”
- Poszukiwanie indywidualnych zasobów wspierających wprowadzanie zmian
- Rozpoznawanie czynników utrudniających wprowadzanie i realizację zmian
- Osobowość a zmiana – cechy osobowościowe sprzyjające zmianie
- Test – „Gotowość do zmian”
IV. Opór przed zmianą
- Najczęstsze przyczyny oporu wobec zmian – analiza sytuacji, tworzenie list przyczyn
- Zachowanie wobec zmian wewnątrz organizacji
- Przezwyciężanie oporów i blokad
- Nieplanowana zmiana – jak sobie z nią poradzić? Jak radzą sobie z nią klienci wewnętrzni?
V. Komunikacja w okresie wprowadzania zmian
- Zasady dobrej komunikacji w procesie zamian wdrażanych przez dział zakupów
- Komunikacja formalna i nieformalna
- Kreowanie konstruktywnych, wspierających postaw w zespole w sytuacjach nowych
- Udzielanie informacji na temat wprowadzanych zmian
- Przedstawianie zmiany językiem korzyści (klienci wewnętrzni/ dostawcy/ Interesariusze)
► Korzyści ze szkolenia:
- zwiększenie świadomości istoty zmian i ich konieczności, również w kontekście strategii firmy
- zmniejszenie oporu wobec zmiany
- lepsza współpraca zespołów zakupowych z klientami wewnętrznymi/ dostawcami strategicznymi a szczególnie udzielanie sobie pomocy i wsparcia w sytuacjach trudnych
- zwiększenie akceptacji zmian i identyfikacja z nimi
- zwiększenie odporności na sytuacje trudne związane ze zmianą
Rozwijane kompetencje:
Zarządzanie interesariuszami ■ Radzenie sobie z niepewnością ■ Podejmowanie decyzji ■ Krytyczne myślenie ■ Nastawienie na wynik ■ Rozwiązywanie problemów ■ Asertywność ■ Wytrwałość ■ Opanowanie ■ Zarządzanie konfliktem ■ Współpraca ■ Zdolności adaptacyjne ■ Komunikacja ■ Zręczność interpersonalna ■ Motywowanie innych ■ Wywieranie wpływu
Trenerzy Big Fish dostarczający twardą wiedzą zakupową to osoby aktywne zawodowe związane z zakupami od ponad 20 lub więcej lat. Posiadają doświadczenie w dużych międzynarodowych koncernach, zarządzając zakupami o zasięgu (lokalnym, regionalnym, globalnym). Eksperci z nami współpracujący posiadają praktykę zarówno w zarządzaniu kategoriami pośrednimi jak i bezpośrednio produkcyjnymi. Klientom którzy będą zainteresowani naszymi usługami udostępnimy pełne sylwetki trenerów dedykowanych do danego programu szkoleniowego.