Zarządzanie projektem to jedna z fundamentalnych kompetencji pracowników działów zakupów. Większość zadań typu: wybór nowego dostawcy, optymalizacja specyfikacji, optymalizacja kosztów, są projektami. Znajomość zasad zarządzania projektami, pomaga kupcom w realizacji tych zadań. Podczas szkolenia omawiamy szczegółowo metodologię zarządzania projektami w środowisku zakupowym. Uczestnicy będą mieli okazję przećwiczenia ważnych elementów zarządzania projektem tj.: przygotowanie karty projektu, przygotowanie planu i harmonogramu projektu, budowanie specyfikacji, analiza interesariuszy, zarządzanie ryzykiem. Zachęcamy do uczestnictwa wszystkich pracowników działów zakupów, którzy prowadzą projekty sourcingowe, oszczędnościowe, usprawniające, innowacyjne, VE, wdrażają nowych dostawców, wdrażają narzędzia i systemy wspierające pracę zakupów. Zapraszamy również osoby, które w przyszłości planują prowadzić tego rodzaju projekty.
Proponowany program szkolenia
I. Wprowadzenie
- Co to jest projekt? Cechy projektu.
- Projekty a procesy – różnice, wspólne cechy
- Projekty i procesy w środowisku zakupowym
- Dlaczego kupiec powinien posiadać wiedzę i umiejętności z zakresu zarządzania projektami?
- Struktura projektu, a rola zakupów
II. Kierowanie projektem zakupowym
- Inicjowanie projektu od pomysłu do wdrożenia (powody rozpoczęcia projektu, analizy, które należy wykonać przed podjęciem decyzji o rozpoczęciu projektu)
- Określanie wymagań i celu projektu
- Trójkąt zarządzania projektem - miary sukcesu projektu
- Cykl życia projektu zakupowego
- Interesariusze i ich analiza
III. Dokumentacja w projekcie
- Karta projektu, A3, przykłady kart projektu, przygotowanie karty projektu zakupowego
- Business case – uzasadnienie projektu, przykłady mierników w projektach zakupowych
- Plan projektu (zakres, budżet, harmonogram, jakość, zasoby, komunikacja, ryzyko) – przygotowanie planu i harmonogramu – najlepsze praktyki
IV. Zarządzanie zakresem projektu zakupowego
- Specyfikacja
- Harmonogramowanie, milestones (kamienie milowe), monitorowanie postępu
- Wstępna struktura podziału pracy
- Wstępne oszacowanie kosztów projektu
- Wymagania i właściwości produktu
- Kryteria akceptacji (ile, jak etc.)
- Granice projektu
- Zarządzanie zasobami i kosztami
- Pomiar rezultatów - identyfikacja właściwych mierników efektywności, zbieranie i analiza danych
- Zamknięcie projektu
V. Elementy „miękkie”
- Interesariusze projektu – analiza Interesariuszy
- Zarządzanie ryzykiem – identyfikacja ryzyka, klasyfikacja lub pomiar poszczególnych rodzajów ryzyka, naturalizowanie lub zapobieganie
- Zarządzanie zmianą – narzędzia do planowania zmian (analiza wpływu, diagramy SIPOC - Six Sigma), wdrażanie zmiany – 8 kroków Kottera, komunikowanie zmiany
- Komunikacja w projekcie – plan komunikacji
- Główne przyczyny problemów w projekcie i sposoby neutralizacji
VI. Praktyczne zastosowanie zarządzania projektami w zakupach – przykłady
- Projekty sourcingowe
- Projekty usprawniające
Co podoba się uczestnikom w naszym szkoleniu:
„Teoria poparta licznymi przykładami z życia zawodowego"
„Dużo ciekawych narzędzi"
„Doskonale porządkuje wiedzę"
„Bardzo pozytywnie oceniam trenera – duża wiedza i doświadczenie, łatwość w dzieleniu się wiedzą"
„Merytoryka, przykłady z życia, profesjonalizm, sposób prowadzenia, fajna atmosfera"
„Ciekawa tematyka, która wydawała się oczywista a taka nie jest"
„Mega profesjonalny trener – świetnie przygotowany, duża wiedza ekspercka"
„Dużo ciekawych przykładów z różnych branż"
„Lekko przekazana wiedza, trafione przykłady z życia. Bardzo praktyczne podejście do tematu".
„Dużo angażujących ćwiczeń"
„Rozmowa i możliwość wymiany doświadczeń"
„Swobodny styl prowadzenia zajęć. Przyjazna i energiczna prowadząca".
„Prowadząca – podejście do tematu i zainteresowanie problemami, z którymi spotykamy się w codziennej pracy"
„Otwartość prowadzącej, wiedza i przygotowanie oraz ćwiczenia i przykłady"
Trenerzy Big Fish dostarczający twardą wiedzą zakupową to osoby aktywne zawodowe związane z zakupami od ponad 20 lub więcej lat. Posiadają doświadczenie w dużych międzynarodowych koncernach, zarządzając zakupami o zasięgu (lokalnym, regionalnym, globalnym). Eksperci z nami współpracujący posiadają praktykę zarówno w zarządzaniu kategoriami pośrednimi jak i bezpośrednio produkcyjnymi. Klientom którzy będą zainteresowani naszymi usługami udostępnimy pełne sylwetki trenerów dedykowanych do danego programu szkoleniowego.