Podczas szkolenia omawiamy szczegółowo 5 stopniowy proces przetargowy i jego główne korzyści takie jak: systematyczne dostarczanie oszczędności uwzględniające cały łańcuch dostaw jednocześnie zapewniające firmie przewagę konkurencyjną, zarządzanie ryzykiem zaopatrzenia, ciągłe doskonalenie, generowanie wartości dodanej. Program w sposób systematyczny i przejrzysty ujmuje istotę nowoczesnego procesu przetargowego. Jest idealnym rozwiązaniem dla osób pracujących w dziale zakupów (kupcy, specjaliści ds. zakupów, młodsi specjaliści ds. zakupów, kupcy operacyjni, kupcy transakcyjni) jak i osób aspirujących do ról zakupowych, które chcą zapoznać się z podstawowym procesem biznesowym. Podczas szkolenia demonstrujemy szereg narzędzi, modeli, wzorów, dobrych praktyk i analiz gotowych do wykorzystania tuż po szkoleniu.
Proponowany program szkolenia
I. Analiza danych
- Identyfikacja i analiza wydatków (narzędzia: technika 5W, metoda ABC, Parto, analiza ryzyka kategorii - Portfolio Kraljic’a)
- Określenie przedmiotu przetargu
- Modele kosztowe (TCO, „cost breakdown”)
- Obowiązujące kontrakty. Wydajność obecnych dostawców
- Dostosowanie do istniejącej strategii zakupowej (Model AQSCI, analiza STP)
- Warunkowanie dostawców - wykorzystanie ukierunkowanych komunikatów i komunikacji z dostawcami
II. Przetarg
- Kwalifikowanie dostawców – ilość dostawców, kryteria, specyfikacja
- Akceptacja Interesariuszy (dostawcy strategiczni, preferowani, kryteria wyboru, komunikacja do interesariuszy)
- Przygotowanie przetargu – ofertowanie, RFx, kiedy i czy negocjować?, „atak” na koszty vs. „atak” na cenę, wzór zapytania ofertowego
- Realizacja przetargu
- Aukcje internetowe – kiedy stosować? Typy aukcji
- Analiza ofert
- Ocena ryzyka projektowego – identyfikacja zagrożeń, szacowanie ryzyka, działania łagodzące skutki ryzyka, plan awaryjny
III. Lokowanie Biznesu
- Negocjacje – narzędzia komunikacji w negocjacjach, BATNA
- Wybór dostawców
- Plan realizacji – typu projektów („owoce nisko wiszące, „fast track”, pełny proces zakupowy)
- Rekomendacja do Biznesu (opis sytuacji, cele przetargu, opis procesu, podsumowanie ofert, analiza opcji, protokół wyboru dostawcy, rekomendowany scenariusz, następne kroki)
IV. Zarządzanie dostawcami
- Zawieranie kontraktów – rodzaje umów
- Zarządzanie ceną w kontraktach (ryzyko vs. prawdopodobny wpływ poziom ceny)
- Planowanie logistyczne – model zintegrowanego łańcucha dostaw, rodzaje i strumienie popytu, Lean vs. Agile, koncepcja „Postponement”, charakterystyka poszczególnych modeli (VMI, Kanban, Min/Max, ship to order)
- Kontraktowanie oszczędności – wyznaczanie wielkości oszczędności (cena rynkowa, cena zakupu, wpływ księgowy), mechanizm oszczędności kosztowych
- Komunikowanie oszczędności –dobre praktyki
V. Compliance
- Ocena dostawcy – przegląd i pozycjonowanie dostawców
- Budowanie relacji z dostawcami
- Compliance w Spółce – etyka i redukcja ryzyka, działania budujące Compliance w Spółce
- Ciągłe doskonalenie – działania korygujące, działania zapobiegawcze, dobre praktyki
Rozwijane kompetencje:
Analiza danych ■ Znajomość procesu zakupowego ■ Strategic sourcing ■ Ocena dostawcy ■ Podejmowanie decyzji ■ Organizacja pracy
Co uczestnicy cenią w naszym szkoleniu:
„Przykłady z życia/ doświadczenia, informacje teoretyczne”
„Materiał przekazywany w sposób przyjazny i dostępny. Interakcje w grupie, zadania”
„Trener - profesjonalne podejście do szkolenia, wiedza, doświadczenie, opowiadanie i wyrażanie własnego zdania”
„Szkolenie systematyzuje wiedzę, dając miejsce na dyskusję”
“Przygotowany zakres materiałów, tempo prowadzenia szkolenia, otwartość trenera”
„Prowadzenie, ciekawy materiał. Różnorodność narzędzi wraz z ich zastosowaniem”
„Polecam to szkolenie ponieważ omawiane zagadnienia są bardzo przydatne, ciekawe i potrzebne. Prowadząca ma dużą, wiedzę, którą dzieli się w fajny i ciekawy sposób”
„Prowadząca o dużej kulturze osobistej, chętnie dzieli się wiedzą, posiada szeroką wiedzę zarówno jako prowadzący jak i praktyk”
Trenerzy Big Fish dostarczający twardą wiedzą zakupową to osoby aktywne zawodowe związane z zakupami od ponad 20 lub więcej lat. Posiadają doświadczenie w dużych międzynarodowych koncernach, zarządzając zakupami o zasięgu (lokalnym, regionalnym, globalnym). Eksperci z nami współpracujący posiadają praktykę zarówno w zarządzaniu kategoriami pośrednimi jak i bezpośrednio produkcyjnymi. Klientom którzy będą zainteresowani naszymi usługami udostępnimy pełne sylwetki trenerów dedykowanych do danego programu szkoleniowego.